Część pierwsza – polega na zaprezentowaniu na urządzeniu lub przy nim w sposób bezpieczny jednej czynności z zakresu obsługi technicznej codziennej (OTC) wskazanej przez komisję, zgodnej z typem urządzenia. Czynność ta nie może wykraczać poza zakres określony w instrukcji eksploatacji w zakresie obsługi. Nie dopuszcza się możliwości poprawy czynności z OTC. Niezaliczenie OTC kończy część praktyczną egzaminu wynikiem negatywnym.
Zagadnienia do części pierwszej – OTC:
- Sprawdzenie dokumentacji pod kątem możliwości eksploatacji urządzenia.
- Sprawdzenie zgodności oznakowania urządzenie, omówienie znaczenia wskazanych piktogramów i oznakowania.
- Sprawdzenie systemu sygnalizacji/oświetlenia.
- Sprawdzenie poprawności działania hamulca zasadniczego.
- Sprawdzenie poprawności działania hamulca pomocniczego.
- Ocena stanu ogumienia i kół.
- Ocena stanu baterii trakcyjnej.
- Ocena stanu układu hydraulicznego.
- Ocena stanu kabiny.
- Ocena stanu platformy roboczej.
- Ocena stanu cięgien nośnych.
- Ocena instalacji zasilania silnika gazem (LPG).
- Sprawdzenie poprawności działania układu sterowania.
- Sprawdzenie stanu wideł, elementów chwytających, osprzętu roboczego.
- Sprawdzenie działania układu awaryjnego opuszczania.
- Sprawdzenie stanu płynów eksploatacyjnych.
- Sprawdzenie poprawności działania wskazanego elementu wyposażenia wózka.
- Wykonanie innej czynności wynikającej z instrukcji eksploatacji przedmiotowego urządzenia.
Część pierwszą uznaje się za zakończoną negatywnie gdy czynność określona przez komisję nie zostanie wykonana lub zostanie wykonana niepoprawnie.
Część druga – obejmującej wykonanie zadania praktycznego, podczas którego komisja egzaminacyjna ocenia prawidłowość wykonywanych manewrów i czynności związanych z praktyczną obsługą urządzenia. Nie wykonanie zadania praktycznego kończy część praktyczną egzaminu wynikiem negatywnym. Zadanie polega na przetransportowaniu ładunku z wykorzystaniem wszystkich mechanizmów urządzenia i zmiennych prędkości z zachowaniem bezpiecznych odległości od otoczenia i obejmuje:
- Przygotowanie do pracy (wózek jezdniowy znajduje się w wyznaczonym polu START)
- Podjęcie ładunku próbnego z Pola odkładczego.
- Transport ładunku próbnego odbywa się zgodnie z procedurą transportową przewidzianą przez wytwórcę wózka wg wymagań toru zgodnego z typem wózka.
- Odłożenie ładunku próbnego.
- Powrót bez ładunku oraz zaparkowanie wózka jezdniowego podnośnikowego w polu START.
Sposób przygotowania miejsca części praktycznej egzaminu na obsługujących wózki jezdniowe podnośnikowe z wyłączeniem wózków z wysięgnikiem.
Do egzaminu należy przygotować pole START, pole odkładcze (na wysokości min. 1m, prostopadle do kierunku jazdy wózka), minimum 2 przeszkody (np. pachołki), rozstawione wg schematu dla danej grupy wózków oraz ładunek próbny (np. stos kilku palet; zbiornik DPPL lub inny ładunek przygotowany przez wnioskodawcę);
– Pole START (1) – powierzchnia o szerokości równej 150% szerokości urządzenia;
– Odległość między przeszkodami (2) stanowi 2 x długość geometryczną urządzenia mierzoną do czoła wideł;
– Odległość pola odkładczego od pierwszej przeszkody (4) stanowi min 3 x długość geometryczną urządzenia mierzoną do czoła wideł;
– Szerokość trasy manewrowej (3) stanowi 2 x długość geometryczną urządzenia mierzoną do czoła wideł.
Uwaga: Dla wózków z wysięgnikiem odległość urządzenia do miejsca pobrania ładunku wyznaczamy, jako wielkość R:
R=(Rmax-Rmin)/2 gdzie:
Rmax – maksymalna długość wysięgu (urządzenia); Rmin – minimalna długość wysięgu (urządzenia). Ładunek jest pobierany na wysięgu R
Lista nieprawidłowości/uchybień:
- Brak możliwości przeprowadzenia egzaminu zgodnie z wytycznymi i/lub brak warunków dla bezpiecznego przeprowadzenia egzaminu z przyczyn leżących po stronie wnioskującego.
- Niezastosowanie lub niewłaściwe zastosowanie wymaganych środków ochrony indywidualnej.
- Niewykonanie lub tylko częściowe wykonanie zadania praktycznego.
- Doprowadzenie przez egzaminowanego do sytuacji potencjalnie niebezpiecznej, uszkodzenia (ładunku, urządzenia, elementów otoczenia), wypadku.
- Uderzenie ładunkiem/urządzeniem o przeszkodę.
- Stworzenie, podczas transportu ładunku, bezpośredniego zagrożenia dla osób postronnych.
- Niewłaściwe odłożenie ładunku na polu odkładczym.
- Wykonanie czynności niezgodnie z postanowieniami instrukcji obsługi i/lub przepisami bhp.
- Niewłaściwe zabezpieczenie urządzenia w pozycji kończącej pracę.
- Nieznajomość układu sterowania urządzeniem (np. wykonywanie ruchów mechanizmów w
sposób niekontrolowany, błędny). - Brak płynności wykonywanych ruchów.
- Niezachowanie prawidłowej pozycji transportowej.
- Brak obserwacji otoczenia w czasie przeprowadzania części praktycznej egzaminu.
- Niewłaściwe podjęcie transportowanego ładunku (pozycja masztu, wideł, wózka względem pobieranego ładunku).
- Nieprawidłowo zajęte/opuszczone miejsce operatora (np. chwytanie za kierownicę, nie spełnienie warunku trzech punktów podparcia).
- Niezasadne użycie lub nieużywanie sygnałów (świetlnych, dźwiękowych), w jakie wyposażone zostało urządzenie.
- Wychylanie się egzaminowanego poza obrys kabiny/stanowiska operatora.
- Niestosowanie hamulca pomocniczego zgodnie z instrukcją obsługi urządzenia.
- Niestosowanie elementów bezpieczeństwa, w jakie wyposażone zostało urządzenie (np. nieustawienie lusterek, niezapięcie pasa bezpieczeństwa, nieopuszczenie barier przy opuszczonym podeście, niezamknięcie drzwi kabiny).
- Najechanie, przejechanie, przesunięcie lub przewrócenie elementu stanowiącego granicę powierzchni, przeszkodę na wyznaczonym torze zadań i/lub wyjazd poza wyznaczoną powierzchnię placu manewrowego lub wyznaczonego toru.
- Niewłaściwa kolejność wykonywanych ruchów.
- Przepychanie, przeciąganie lub upadek ładunku.